Interpelare Prim-Ministru – Situația infrastructurii Aeroportului Internațional Henri Coandă București

Adresată: Prim – ministrului României, doamnei Vasilica – Viorica Dăncilă
De către domnul senator: Cornel Popa
Circumscripţia electorală: 05 – Bihor
Grupul Parlamentar: PNL
Şedinţa Senatului din data de: 03 aprilie 2018
Obiectul interpelării: Situația infrastructurii Aeroportului Internațional Henri Coandă București

Stimată doamnă prim – ministru,

În nenumărate rânduri au fost adresate de către parlamentari întrebări și interpelări privind situația dezastruoasă a infrastructurii Aeroportului Internațional Henri Coandă București (AIHCB). Încă odată au apărut în spațiul public detalii despre modul în care arată căile de rulare, platformele și cele două piste ale celei mai mari porți de intrare în țară. În condițiile în care traficul aerian a crescut semnificativ în ultimii ani și din ultimele informații se pare că anul acesta noi companii aeriene vor opera pe acest aeroport, vă rog să aveți amabilitatea de a-mi preciza când va beneficia AIHCB de o infrastructură care să garanteze siguranța pasagerilor și implicit un trafic aerian sigur. Spun acestea din urmă deoarece numărul în continuă creștere de decolări și aterizări pune presiune în primul rând pe personalul care trebuie să se asigure că traficul aerian se desfășoară în condiții de maximă siguranță.

Din ultimele informații, specialiștii susțin că – având în vedere gradul de deteriorare ridicat al celor două piste (una dintre acestea fiind mai scurtă cu 1200 de metri), precum și situația precară a căilor de rulare sau lipsa căilor de degajare rapidă, dar și situația platformelor – în 60 de minute pot fi efectuate aproximativ 22 decolări și aterizări, iar în acest moment numărul acestora este mult mai mare, fapt ce pune o presiune uriașă atât pe piloți cât și pe controlorii de trafic aerian care trebuie să asigure un trafic sigur.

Doamnă prim – ministru,

Ultimul raport public al Corpului de Control al Primului – Ministru referitor la verificările efectuate la Compania Națională „Aeroporturi București” S.A., înregistrat sub numărul 1128/12/20.10.2017 face referire și la:
– Realizarea investițiilor necesare dezvoltării și modernizării infrastructurii aeroportuare (piste, căi de rulare, platforme, drumuri de acces și de incintă, etc.) și a altor echipamente și instalații aeroportuare;
– Efectuarea operațiunilor de întreținere și reparații ale infrastructurii aeroportuare

Dacă aveți curiozitatea de a parcurge cele 140 de file ale raportului, veți constata că la cele două puncte menționate anterior există o serie de concluzii uimitoare, printre care următoarele:
„Ultima modernizare pe suprafața de mișcare a AIHCB a fost realizată în anul 2007 și a constat în prelungirea TWY O până la buzunarul 26R”!

„Necesitatea menținerii în continuare sub urmărire specială a celor două piste de decolare – aterizare, în special a zonelor în care nu au fost finalizate lucrările de înlocuire a straturilor asfaltice îmbătrânite, conform măsurilor prevăzute în cardul rapoartelor tehnice lunare, precum și a zonelor marginale de pe toată lungimea pistei 08R-26L, unde degradările existente pot avea o tendință de evoluție negativă, care ar putea conduce la generarea de FOD prin desprinderea de agregate din stratul de mixtură asfaltică de la suprafață”.

La pagina 34 a raportului se precizează că „straturile asfaltice existente (la pista de decolare-aterizare nr. 1 – RWY 08R-26L) prezintă defecțiuni de tipul fisuri longitudinale și transversale, crăpături longitudinale și transversale, desprinderi ale stratului asfaltic, rețele de fisuri și crăpături, calificativul atribuit suprafeței existente fiind rău, identificându-se peste 30% din suprafața degradată”. Tot în acest raport, referitor la aceeași pistă, se specifică faptul că „din Raportul tehnic lunar iunie 2016 a rezultat faptul că pista prezintă defecțiuni caracteristice ale unei structuri îmbătrânite cauzate de uzura stratului asfaltic, având în vedere durata mare de exploatare a pistei precum și faptul că din anul 1994 și până în prezent nu s-au efectuat lucrări de reparații capitale”.

De menționat este faptul că această pistă, RWY 08R-26L, este cea care este cel mai des folosită în procedurile de aterizare și decolare, majoritatea piloților solicitând acest lucru deoarece cea de-a doua pistă, RWY 08L-26R, este operațională doar pe o lungime de 2.237 m din cei 3.500 m cât are în realitate. Din cauza acestei decalări a pragului pistei 08L piloții consideră această pistă periculoasă. Dacă este să continuăm cu citarea raportului Corpului de Control referitor la situația pistei RWY 08L-26R, adăugăm faptul că „aeronavele beneficiază doar de apropieri bazate pe echipamente învechite și mai puțin performante (…) Echipamentul ILS este de altfel funcțional, dar a devenit inutilizabil din cauza decalării pragului și implicit modificării pantei de aterizare”.

La toate acestea adaug ultimele declarații ale directorului TAROM ca susține că din cauza gropilor și a infrastructurii proaste de pe suprafața AIHCB aeronavelor acestei companii le sunt necesare înlocuiri săptămânale ale cauciucurilor.

Fără a face referire și la celelalte constatări ale echipei Corpului de Control referitoare la infrastructura aeroportuară de pe AIHCB, vă întreb doamnă prim – ministru cât timp credeți că se mai pot desfășura operațiuni aeroportuare în aceste condiții?

Dumneavoastră, doamnă prim – ministru, ați putea garanta, în aceste condiții, tuturor pasagerilor, faptul că de pe Aeroportul Internațional Henri Coandă București se poate zbura în condiții depline de siguranță?

Doamnă prim – ministru, vă solicit să precizați dacă vă asumați faptul că presiunile inimaginabile la care sunt supuși cei care lucrează pe acest aeroport din cauza infrastructurii dezastruoase, pornind de la personalul de la sol, controlori de trafic aerian și până la piloți și însoțitori de bord, pot determina erori care pot fi catastrofale?

Solicit răspuns scris.

Senator Cornel Popa
PNL Bihor

 

Posted in: PNL Bihor

Leave a Comment