Întrebare Ministrul Afacerilor Interne – Instituțiile de control nu mai respectă proprietatea și prezumția de nevinovăție

Către: Ministrul Afacerilor Interne, CARMEN DAN
De la: Senator CORNEL POPA
Circumscripția electorală: Nr. 5, Bihor
Grup parlamentar: PNL
Ședința Senatului din data de: 27.11.2017
Obiectul întrebării: Instituțiile de control nu mai respectă proprietatea și prezumția de nevinovăție

Doamnă Ministru,

Luna trecută prezentam de la tribuna Senatului o situație gravă pentru mediul de afaceri din industria ospitalității, respectiv obiceiul instituțiilor de control de a nu mai respecta proprietatea și prezumția de nevinovăție, consfințită de Constituția țării, în timpul unor descinderi în stilul filmelor cu gangsteri, în care sunt bruscați toți clienții, autohtoni sau străini, indiferent dacă sunt sau nu indicii că s-ar face vinovați de ceva.

Instituțiile de control vin în valuri, în controale care se repetă cu același scenariu – intră mascați în localul vizat, filmează clienții, perturbă activitatea, fac percheziții corporale fără niciun mandat, nu se legitimează și pleacă fără a semna în registrul unic de control, dar având mereu o motivare: așa a cerut Bucureștiul! Inutil să precizez că cei afectați nu știu unde ar putea face sesizări, pentru că nu se știe cine și de ce îi controlează, ce caută și dacă au găsit sau nu, dar știu cu siguranță că vor reveni, așa cum fac de fiecare dată.

Conform art. 156, alin. 2, din Codul de Procedură Penală, percheziția se efectuează cu respectarea demnității, fără a constitui ingerință disproporțională în viața privată; iar conform art. 165, alin. 2, percheziția corporală se realizează în cazul în care există o suspiciune rezonabilă că prin efectuarea unei percheziții corporale vor fi descoperite urme ale infracțiunii, corpuri delicte ori alte obiecte ce prezintă importanță pentru aflarea adevărului în cauză, organele judiciare sau orice autoritate cu atribuții în asigurarea ordinii și securității publice procedează la efectuarea acesteia.

Aceste articole sunt interpretate eronat de cei care ar trebui să protejeze cetățeanul, nu să-l bruscheze și să-l sperie în timpul său liber și nu prevăd răspunderi pentru atingerile aduse intimității individului şi proprietății în cazul în care nu se găsește nimic în urma percheziției. Ilustrez cu un caz recent, petrecut la Oradea, în timpul zilelor dedicate Centenarului, când senatori şi deputaţi aflaţi în incinta unui local din oraş au fost legitimaţi, percheziţionaţi şi bruscaţi, abuzul continuând chiar şi după legitimare, cu afectarea gravă a demnităţii persoanei, în momentul în care un senator al României a îndrăznit să declare că nu are cartea de identitate asupra sa.

MAI are în această perioadă în dezbatere publică un proiect de lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul ordinii şi siguranței publice, ce va aduce schimbări la Legea nr.61/1991. Printre acestea, subliniez dreptul polițiștilor de a pătrunde într-o locuință sau orice spațiu delimitat, în orice mod, ce aparține sau este folosit de persoană fizică sau juridică, fără învoirea acesteia sau a reprezentantului legal. În plus, noua legislație spune că pot fi legitimate persoanele care, într-un fel sau altul, i se par suspecte polițistului, nu neapărat dacă au săvârșit o contravenție, o infracțiune.

Personal, susțin creșterea gradului de siguranță a cetățenilor în segmentul stradal și prevenirea şi combaterea infracționalității. Dar, din experiențele trăite și din exemplele evocate și astăzi și luna trecută, consider că aceste măsuri în plus vor duce la abuzuri pe care nu le putem tolera în numele siguranței.

Dumneavoastră ce soluții vedeți pentru această situație extrem de gravă? Cum putem păstra în România un mediu de afaceri prietenos atât pentru clienți cât și pentru antreprenori? Și cum putem păstra România prietenoasă față de cetățenii săi?

Aștept răspuns scris.
Vă mulțumesc,

Senator Cornel Popa
PNL Bihor

Posted in: PNL Bihor

Leave a Comment