Ministerul de Finanţe pune bomboana pe coliva Autostrăzii Transilvania

Domnule preşedinte de şedinţă,

Stimaţi colegi, 

 

Conform unui Raport realizat de Direcţia Generală de Inspecţie Economico-Financiară din Ministerul Finanţelor, la finele anului 2016, în contractul de proiectare şi construire a autostrăzii Braşov-Cluj-Borş s-au alocat sume cu încălcarea prevederilor legale, fără a fi prevăzute în devizul general, care au fost utilizate pentru plata avansului, a cheltuielilor de mobilizare şi a cheltuielilor indirecte de capital.

Documentul citat, diseminat de mass media, estimează la peste 525 milioane de euro prejudiciul înregistrat de statul român ca urmare a modului în care s-a derulat şi negociat, din 2003 şi până în 2013, contractul cu antreprenorul Bechtel pentru construirea Autostrăzii Transilvania.

Potrivit raportului, CNADNR se face vinvoată de ”Nerespectarea prevederilor art. 1 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 120/18.11.2003, în sensul că nu a demarat şi nu a derulat o procedură de negociere cu Bechtel Internaţional Inc., fapt care a condus la încheierea unui contract şi înscrierea în contractul încheiat cu această firmă a unor clauze păguboase pentru statul român, concretizate în prejudicii majore asupra bugetului de stat”.

Astfel, mai mult de jumătate din prejudiciul total calculat, respectiv 298,7 milioane euro reprezintă suma achitată de CNADNR din fonduri de la bugetul de stat, iar 227,2 milioane euro reprezintă penalităţi şi dobânzi, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale având obligaţia de a recupera sumele plătite ca avans constructorului, cu perceperea majorărilor de întârziere.

Controversatul proiect de infrastructură a fost aprobat în anul 2003, când Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a fost mandatată prin lege să semneze contractul de proiectare şi execuţie a viitoarei Autostrăzi A3 cu investitorul american, selecţionat printr-o procedură de negociere cu o singură sursă, care a ridicat destule semne de întrebare încă de pe atunci.

Având un costul iniţial de 2,2 miliarde de euro, care corespundea unui preţ mediu de 5,3 milioane de euro pe kilometru, considerat la acea vreme destul de piperat, lucrările erau inaugurate cu surle şi trâmbiţe un an mai târziu, având ca termen de finalizare orizontul anului 2012, când cei 415 kilometri care despart Braşovul de Vama Borş trebuia să fie parcurşi pe patru benzi in mai puţin de 3 ore.

Astăzi, la 13 ani de la tăierea panglicii inaugurale a celui mai îndrăzneţ proiect de infrastructură de la construirea Transfăgărăşanului şi a Canalului Dunăre – Marea Neagră încoace, după perindarea prin funcţii a nu mai puţin de 6 prim-miniştri şi 17 miniştri ai Transporturilor, Autostrada Transilvania are un singur tronson finalizat, 2B, Câmpia Turzii – Gilău, în lungime de 52 de kilometri, inaugurat cu chiu cu vai în toamna anului 2010, pentru a cărui realizare s-a cheltuit peste un milliard de euro, adică aproape jumătate din valoarea contractată iniţial, deşi nu reprezenta decât o optime din cei 415 kilometri proiectaţi în 2004.

Cei care au crezut că epopeea păguboasei investiţii s-a încheiat în primăvara anului 2013, când fostul şef al Marilor Proiecte de Infrastructură a parafat acordul de încetare a contractului cu Bechtel, s-au înşelat amarnic: deşi nota de plată achitată atunci de statul român a depăşit 87 milioane de euro, reprezentând contravaloarea penalităţilor şi a datoriilor la zi percepute de antreprenorul american, aceasta pare derizorie astăzi, când prejudiciul de peste 525 milioane euro, produs aceluiaş stat român din culpa CNADNR, evidenţiat de Ministerul de Finanţe, reprezintă bomboana de pe coliva Autostrăzii Transilvania… 

 

Vă mulţumesc!

 

Găvrilă Ghilea

Deputat PNL Bihor

Posted in: PNL Bihor

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.