Sistemul educațional trebuie regândit din temelii

Săptămâna trecută s-a desfășurat simularea examenului de evaluare națională iar rezultatele au fost, din nou, dezastruoase. Doar 46,97% dintre elevii de clasa a VIII-a ar promova, 63,2% ar lua peste 5 la limba română și doar 33,1% ar lua note peste 5 la matematică.

Anul trecut, văzând rezultatele simulărilor atât la clasa a VIII-a cât și la a XII-a, trăgeam un semnal de alarmă pe care văd că nimeni din Guvern sau din coaliția de guvernare nu l-a luat în seamă. Am ajuns, ce-i drept, în acest timp, la al treilea ministru. Posibil ca planurile și soluțiile să se fi pierdut între atâtea schimbări.

De aceea transmit de la tribuna Senatului mesajul pentru a mă asigura că ajunge la toate persoanele care ar putea accede în viitor la conducerea Ministerului Educației Naționale: sistemul educațional trebuie regândit din temelii!

Avem nevoie de introducerea la scară largă a învățământului profesional dual. Avem nevoie de orientare profesională și îndrumare în carieră începând cu clasa a V-a. Iar din clasa a VIII-a este nevoie să despărțim cumva apele și cei care merg către o meserie să-și vadă de drumul lor.

Trebuie luat în calcul un studiu al nevoilor emergente ale elevilor din ziua de azi dar și o evaluare a situației de pe piața muncii și a nevoilor angajatorilor şi aşteptările acestora de la viitorii absolvenți. Dorințele elevilor trebuie puse în acord cu nevoile companiilor, iar acest acord s-ar putea să conducă la o schimbare de programă, la o reducere a numărului de ore dar și la o actualizare a metodelor de predare folosite, introducerea tehnologiei moderne în procesul de învățare și ierarhizarea obiectivelor de învăţare, cu atenţia cuvenită abilităţilor practice, pe care viitorul adult le va folosi în mod curent. De altfel, întreaga paradigmă a educaţiei în statele dezvoltate s-a schimbat şi copiii din ziua de azi învaţă prin raportarea permanentă la sine şi la înclinaţiile şi deprinderile personale. Modelul românesc de învăţare este unul care pierde teren şi care nu mai ţine pasul cu realitatea curentă şi, mai ales, cu aşteptările copilului modern.

Putem lua în considerare reintroducerea examenului de admitere la facultate, pentru a scădea presiunea asupra Bacalaureatului și aducerea în legalitate a experimentului din acest an de a susține probele orale pe parcursul anului. Fiind probe evaluate cu calificativ, acestea se pot susține în avans, cu profesorii de la clasă, iar astfel am putea asigura elevilor o intrare mai prietenoasă în examenul maturității.

Fiind în anul Centenarului Marii Uniri, vă invit să punem în practică exact modelul celor care au creat România modernă. Să facem din educație într-adevăr o prioritate națională, să asigurăm finanțarea de 6% din PIB prevăzută în lege. În acele timpuri, educația beneficia chiar de 15% din PIB și la baza educației stăteau nevoile elevilor. Haideți să revenim la acel mod de a face educație: pornind de la nevoile elevilor, urmărind dezvoltarea personală a fiecăruia individual, pentru a crea cetățeni implicați în comunitate.

Vă mulțumesc!

Senator Cornel Popa
PNL Bihor

 

Posted in: PNL Bihor

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.